Corona: wat houden we er aan over?

5 geleerde lessen om succesvol te digitaliseren

Het coronavirus heeft een ‘brandend platform’ in de zorg gecreëerd, een enorme urgentie om te veranderen. Ineens moet het, kan van alles en wil menigeen. Van zorgmedewerkers tot IT-afdelingen, van bestuurders tot zorgverzekeraars. Digitaal is het nieuwe normaal. Maar hoe maken we de slag naar een duurzame inzet van digitale middelen?

 

Zorg op afstand, digitale middelen opschalen, verschillende innovaties uitproberen, we zagen het de afgelopen maanden met ongekende snelheid gebeuren. Toch waren er duidelijke verschillen tussen zorginstellingen. “Vanuit mijn persoonlijke analyse zijn er een aantal essentiële elementen die – mits goed in samenhang georganiseerd – zorgorganisaties helpen om succesvol te digitaliseren.” Aan het woord is Willem Hendrik Gispen, algemeen directeur van digitale zorgleverancier Boomerweb. Boomerweb begeleidde honderden zorgorganisaties bij het succesvol en versneld implementeren van digitale zorgoplossingen.

 

  1. Visie en commitment. Innovatie is geen doel op zich. Gispen: “Wat is de visie van het bestuur: wat voor type zorgorganisatie wil je zijn in de toekomst, en welke rol bekleedt jouw organisatie in het veranderende zorglandschap?” Kortom, waar is innovatie voor nodig, wat wil je ermee bereiken?

 

  1. Patient& Nurse included. Beloftevolle ideeën stokken vaak als de eindgebruikers niet of onvoldoende zijn betrokken bij de totstandkoming van de ideeën en bij het uitproberen ervan. “Betrek daarom in een zo vroeg mogelijk stadium de medewerkers en cliënten. Niet alleen de koplopers, maar ook zeker de criticasters.”

 

  1. Creëer een ecosysteem. Een ecosysteem van samenwerkende en innoverende partijen vormt het beste antwoord op de grote uitdagingen in de zorg. Zogenaamde ‘best-of-breed’ systemen dus, met gespecialiseerde oplossingen voor specifieke problematiek, bovenop een brede, solide basis van een of meerdere bronsystemen. De grote ‘all-in-one’ systemen ontwikkelen toch vaak voor het gemiddelde en missen specifieke kennis of kunde, waarbij het risico van een ‘vendor lockin’ bovendien om de hoek ligt. “De meest succesvolle zorgorganisatie zoeken die brede samenwerking op het gebied van digitalisering ook met andere zorgorganisaties in hun regio en in de keten.”

 

  1. Dé projectleider. Een onmisbare, maar niet heel zichtbare schakel: een goede projectleider. Een projectleider die bekwaam, enthousiast, intrinsiek gemotiveerd is en mensen kan verbinden en meenemen in veranderingen. Gispen:“Na visie & commitment van het bestuur, zou ik een goede projectleider als belangrijkste factor aanwijzen voor het duurzaam gebruik van digitalisering.”

 

  1. Training en begeleiding in de praktijk. Goed ontworpen oplossingen zijn altijd intuïtief in gebruik. Succesvolle zorgorganisaties focussen daarom vooral op de mensen zelf. Mijn tip: betrek beleidsmedewerkers bij de trainingen. Tijdens trainingen blijkt in de praktijk op een andere manier zorg verleend te worden dan het beleid waarop de oplossing is gebaseerd.

 

“De praktijk heeft bewezen dat zorgorganisaties die bovenstaande elementen in samenhang weten te organiseren, succesvoller zijn in het duurzaam inzetten van digitale middelen”, besluit Gispen. “Als we hierin samenwerken houden we wellicht iets moois over aan de coronacrisis.”

 

Een uitgebreidere versie van dit artikel vind je hier.