Zorgbegrip zet beeldbellen in om zorg op afstand te kunnen leveren

Als kleinere organisatie moet je soms creatief zijn om de juiste zorg te kunnen leveren. Daarom is thuiszorgorganisatie Zorgbegrip gestart met de Beeld Zorg App van Boomerweb met behulp van de SET subsidie. Katinka de Boer, directeur van Zorgbegrip, vertelt hier meer over. Het is een project dat begon vanuit de noodzaak om goede wondzorg te kunnen leveren, maar waar ze nog veel meer mogelijkheden voor de toekomst ziet!

Efficiënter werken

Toen Katinka de SET subsidie voorbij zag komen zag ze haar kans. Ze heeft de subsidie ingezet om de wijkverpleegkundigen te kunnen voorzien van een iPad met internet verbinding en voor de aanschaf van de Beeld Zorg App om ook zorg op afstand te kunnen leveren. Hiermee kon er een wondverpleegkundige op afstand worden aangenomen, zodat zij ook de gespecialiseerde wondzorg die nodig is kunnen leveren. Door te beeldbellen met de cliënt, wijkverpleegkundige en wondverpleegkundige kan het wondbeleid op afstand worden bepaald, de wondzorg volgens het wondplan worden uitgevoerd en kan er op afstand worden meegekeken bij vragen. Bijkomend voordeel is dat de wijkverpleegkundige ook altijd het Elektronisch Patiënten Dossier bij de hand heeft, waardoor ze op locatie beter worden gefaciliteerd. Ze kunnen direct online informatie ophalen en registreren.

Maar dat is pas het begin. Door ook devices bij de cliënten te gaan faciliteren wil Katinka de Beeld Zorg App breder in gaan zetten: “De Beeld Zorg App is een prachtig ondersteunend middel om thuiszorg op afstand te kunnen leveren. Wat hard nodig is, want uiteindelijk wordt de zorg steeds meer rondom de cliënt in huis georganiseerd. De Zaanstreek waar wij zorg leveren is weids verspreid met veel water, hierdoor maken de medewerkers lange reisafstanden. Dit is inefficiënt en niet praktisch. Elke verloren minuut in de auto onderweg bent kan je niet aan de cliënt besteden. Het inzetten van digitale zorgmomenten zorgt er voor dat er beter gebruik gemaakt kan worden van de beschikbare tijd.”

Met een bredere inzet van zorg op afstand ziet Katinka nog een extra voordeel: “Door de inzet van beeldzorg kun je contactmomenten meer verspreiden. Wanneer je minder fysiek bij cliënten langs hoeft te gaan, levert dat tijd op die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld meerdere beeldzorgmomenten in te zetten. Daarmee zorg je voor meer contactmomenten bij bijvoorbeeld eenzame ouderen op een manier die zeker niet onderdoet voor een fysiek moment. Je hebt toch het gevoel dat je elkaar even gezien hebt. Je legt weer op een andere manier contact dan met alleen bellen, met de non-verbale communicatie die bij beeldbellen zichtbaar is krijg je veel meer mee.”

Een goed voorbeeld waarbij juist die non-verbale communicatie ook een grote toegevoegde waarde heeft is bij cliënten die zelf hun medicatie innemen, maar waarbij wel een oogje in het zeil wordt houden. “We hebben nu cliënten die zelf hun medicatie innemen, maar waarbij we altijd even bellen om te checken of ze het ook daadwerkelijk hebben ingenomen. Dat moment gebruiken we om ook even te vragen hoe het verder is. Hierbij is het fijner als je iemand ook nog even kunt zien. Een cliënt kan wel zeggen dat het goed gaat, maar als zorgverlener heb je genoeg ervaring om aan iemand te kunnen zien hoe het daadwerkelijk gaat. Dan kan je er altijd nog heen als dat nodig is.“ Aldus Katinka.

De ervaring van de medewerkers

Innoveren in de zorg gaat zeker niet vanzelf en niet iedereen staat te juichen bij dit idee. Zelf voelde Katinka de grote noodzaak om hier mee aan de slag te gaan, maar in haar team leefde dit nog niet zo: “Op een moment dacht ik, dit moeten we gaan doorzetten. Gewoon aan de slag gaan met Boomerweb en dan moeten de medewerkers zelf maar ondervinden hoe het werkt. Er waren zeker ook een aantal sceptisch. Ze hikken aan tegen een nieuwe werkwijze, want we hebben het toch altijd zo gedaan? En vragen zich af hoe dat dan gaat en wat dat allemaal kost. Degene die sceptisch waren hebben we vanaf het begin mee laten doen. Met het idee van als je die mee hebt, gaat de rest ook wel mee.”

En het resultaat mag er wezen: “Medewerkers vinden het fantastisch. Het is heel efficiënt en gebruiksvriendelijk. We kunnen nooit meer terug. Dat klinkt misschien heel gek, maar het is onbespreekbaar om terug te gaan naar het oude werken.” Aldus Katinka.

De zorg van de toekomst

Momenteel loopt er een subsidie aanvraag zodat cliënten ook toegang krijgen tot devices. Zo kan Zorgbegrip meer beeldzorg inzetten en voldoen aan de veranderende zorgvraag van de toekomst. Want dat de zorg moet en gaat veranderen is volgens Katinka wel duidelijk: “Het is natuurlijk eigenlijk gek dat wanneer we iets van zorg nodig hebben, we altijd ergens naartoe moeten. Want waarom zou een patiënt voor een controle altijd naar het ziekenhuis moeten? Je staat vaak met 10 minuten weer buiten, maar dit heeft wel een enorme impact op bijvoorbeeld onze cliënten zonder familie of die niet goed Nederlands spreken. Er moet van alles geregeld worden en dat levert veel spanning op. Dat moet en kan anders. Dat hebben we wel gezien door de coronacrisis. De kunst is nu om dat door te pakken en het te normaliseren in de gezondheidszorg. Hier kan je goed op inspelen door een beeldzorgmoment in te plannen waar het kan. Je kan daarna altijd nog een fysieke afspraak maken. Voor de client levert dat enorm veel waarde op, die kan de zorg thuis ontvangen en mist een hoop spanningen. De thuiszorg heeft er ook baat bij, bijvoorbeeld wat betreft de planning. En wanneer gewenst vanuit de cliënt kun je zelfs aanhaken en even vragen hoe de arts iets bedoeld heeft. Zo kun je uiteindelijk betere zorg leveren.”

En dus concludeert Katinka: “Ik zou elke organisatie een vorm van beeldzorg aanbevelen! Het verlaagt de werkdruk en levert tijd op. Het is efficiënt en prettiger werken, omdat je sneller kunt schakelen. Iemand kan sneller meekijken, dus de kwaliteit van zorg gaat er enorm op vooruit. En dat is waar je voor staat: je wilt kwaliteit leveren en de beste zorgverlener zijn. Dat maak je mede hierdoor mogelijk. We hebben zelf natuurlijk kennis en vaardigheden, maar de techniek moet ons ondersteunen om ons zo goed mogelijk ons werk te kunnen laten doen. En als ik het kan om dit in te zetten binnen mijn organisatie, kan iedereen het!”

Meer nieuws

Op 14, 15 en 16 juni vindt de Zorg & ICT beurs weer plaats! Deze 3 dagen zullen in het teken staan van slimme ICT-oplossingen die de zorg beter, efficiënter en betaalbaar kunnen maken en houden.

Met Enovation zijn we ook van de partij! We brengen hier graag het volledige Enovation-platform onder de aandacht. Dit is hét platform voor connected care en is de afgelopen jaren uitgebreid met tal van nieuwe functionaliteiten. Het biedt de beste gespecialiseerde oplossingen voor elke fase van de patiëntreis, van aanmelding tot preventie. Door die reis digitaal te ondersteunen verbinden we data, mens en zorg.

Wilt u meer weten over wat het Enovation-platform voor uw organisatie kan betekenen? We gaan graag met u in gesprek onder het genot van de lekkerste koffie en thee. Kom bij ons langs op stand 01.D124!

Registreren is gratis en kan heel gemakkelijk via:  https://events.jaarbeurs.nl/dutchhealthweek2022/register?ref=Enovation

Bij digitale zorgoplossingen zijn koppelingen van groot belang. De oplossingen moeten tijd opleveren en niet extra tijd kosten, en met een breed applicatielandschap zijn koppelingen daarom essentieel. Elektronische toedienregistratie (ETDR) kent al meerdere jaren de koppelingen met verschillende apothekers informatiesystemen (AIS’en), maar een eTDR-koppeling met een Elektronische voorschrijf systeem (EVS) bestond eigenlijk alleen voor all-in-one systemen. Daarom hebben FarMedvisie en Enovation Boomerweb de handen ineengeslagen en een koppeling tussen beide systemen gebouwd.

Dankzij de koppeling tussen het elektronische voorschrijf systeem (EVS) van FarMedvisie en de elektronische toedienregistratie van Enovation Boomerweb is er nu ook in de intramurale setting realtime inzage in de medicatielijst: op het moment dat een arts iets voorschrijft in FarMedRx is het direct in Enovation Boomerweb zichtbaar. Een belangrijke stap voor het intramurale gebruik van elektronische toedienregistratie! Hiermee is de juiste informatie direct voor alle betrokkenen inzichtelijk, vermindert de foutgevoeligheid en is er minder administratie nodig. En dat heeft voordelen voor de zorg én voor de medicatieveiligheid.

Wil jij ook gebruik maken van deze koppeling? Meld je aan bij je regiomanager of neem contact op via 088-120 31 31 of info@boomerweb.nl

Enovation Boomerweb gaat afscheid nemen van CEO Willem Hendrik Gispen. Hij zal Enovation Boomerweb per 30 juni 2022 gaan verlaten. Lennard van Deursen, Managing Director Enovation Nederland, zal zijn verantwoordelijkheden overnemen.

Sinds eind 2017 heeft Willem Hendrik Gispen met veel enthousiasme Enovation Boomerweb geleid. Door het vormen van een heldere visie en een duidelijke focus in de strategie groeide Enovation Boomerweb uit tot een volwassen bedrijf dat echt een bijdrage aan de efficiëntie en kwaliteit van het zorgproces levert.

Ook leidde hij de succesvolle overname door Enovation, inmiddels ruim een jaar geleden. Door te integreren als onderdeel van Enovation kunnen we samen nog beter invulling geven aan de groeiende behoefte voor geïntegreerde ehealth-toepassingen. Zo zorgen we ervoor dat de juiste patiëntenzorg wordt geleverd, ook met een toenemende druk op de gezondheidszorg.

Een nieuwe stap

De afgelopen twee jaar was een bijzondere periode voor Enovation Boomerweb. Een nieuw platform werd gelanceerd, de overname door Enovation vond plaats en het was een tijd waarin digitale zorg een verdere vlucht heeft genomen. Een periode waarin Enovation Boomerweb bovendien een enorm aantal zorgorganisaties heeft mogen helpen om ook tijdens corona goede zorg te blijven verlenen.

Willem Hendrik Gispen vertelt hierover: “Gelukkig is er nu op alle vlakken wat meer rust gekomen. Het voelt daarom als een natuurlijk moment om het stokje door te geven aan Lennard van Deursen. Hij zal de verdere integratie gaan vormgeven. Ik heb er alle vertrouwen in dat hij het succes de komende jaren verder zal gaan uitbouwen en dat Enovation Boomerweb als onderdeel van het Enovation Platform nog meer voor de zorg kan betekenen.

Het is wel ook met pijn in het hart dat ik Enovation Boomerweb ga verlaten. Zowel de werknemers als de klanten zijn zo’n gave club mensen, met zoveel energie, enthousiasme en toewijding. En altijd bezig vanuit één gemeenschappelijk doel: de zorg elke dag iets beter maken met behulp van digitale middelen. Daarin staat er nog veel moois op de planning voor al onze klanten!”

De overdracht is direct van start gegaan, Lennard zal dan ook steeds meer zichtbaar zijn. Aan onze dienstverlening verandert er verder niks. We blijven – binnen het geheel van Enovation – voor je klaarstaan met onze digitale zorgoplossingen. Heb je nog vragen? Neem gerust contact op met je regiomanager!

logo-enovation

De website van Boomerweb is overgegaan naar Enovation. We sturen u daarom door naar de website van Enovation