Zorgbegrip, een thuiszorg organisatie die ook veel complexe zorg leveren in de Zaanstreek, zijn creatief met digitale zorgoplossingen. Met behulp van de Beeld Zorg App van Boomerweb leveren zij wondzorg met een wondverpleegkundige uit Assen. Iets waar directeur Katinka de Boer graag meer over vertelt om anderen te kunnen inspireren. Want in het huidige zorgklimaat moet je soms creatief zijn om de juiste zorg te kunnen leveren.

Katinka vertelt over hoe dit idee tot stand kwam en in de praktijk gebracht werd: “Wij leveren best veel wond zorg, waardoor een wondverpleegkundige belangrijk is om in het team te hebben. In onze omgeving was deze lastig te vinden, waardoor ik er vaak een moest inhuren via een concurrent en dat kost veel geld. Met de aanschaf van de Beeld Zorg App dacht ik: laten we eens kijken naar een wondverpleegkundige die digitaal op afstand wilt werken. En dankzij een vacature op LinkedIn was onze wondverpleegkundige Ben Evers snel gevonden!”

“Er is vervolgens een proces beschrijving gemaakt waarmee er duidelijke kaders zijn gesteld. Ben wordt ingezet door de wijkverpleegkundige als er vragen zijn over de wondzorg. Er wordt dan een gesprek ingepland met Ben, de wijkverpleegkundige en de cliënt via de Beeld Zorg App. Hier vind de intake plaats, waarbij er door het beeldbellen ook direct naar de wond gekeken kan worden en alle omstandigheden en problemen worden besproken. Vervolgens wordt het wondbeleid opgesteld in overleg met de huisarts en het ziekenhuis en weer gedeeld met onze wijkverpleegkundige. Alle informatie wordt vastgelegd in het elektronische patiënten dossier. Op afstand kan Ben meelezen met het vervolg en het verloop wordt vervolgens weer via de Beeld Zorg App geëvalueerd. De wondregie vind dus op afstand plaats en het beleid wordt door ons in overleg uitgevoerd. “

“Een bijkomend voordeel is dat je expertise zelf in huis hebt, dat gedeeld wordt met het team. Zo kunnen we de kennis om zo goed mogelijk wondzorg te leveren gebruiken om te sparren met elkaar en het team te leren wat de beste zorg is voor de cliënt. Dat doe je niet zo snel als iemand extern is ingehuurd.”

De ervaring van wondzorg op afstand

En wat de cliënt daar van vindt? Die maakt het niet uit dat de zorg gedeeltelijk op afstand digitaal wordt verleent. “Ik had eigenlijk wel verwacht dat cliënt zich af zou vragen hoe iemand dat gaat beoordelen op afstand en daardoor ook wel wat weerstand zou hebben, maar dat is totaal niet aan de orde.” Aldus Katinka. Voor de medewerkers wat het wel even wennen. Katinka vertelt wat een rol heeft gespeeld om de medewerkers ook enthousiast te krijgen: “Het heeft een paar maanden geduurd om de omslag te maken, maar nu ze ermee werken vinden ze het super fijn. Onze wondverpleegkundige Ben Evers heeft daarin zeker een rol gehad. Om de wondzorg op deze manier te laten werken moet iemand wel echt open staan om digitaal te werken en medewerkers daarbij te ondersteunen. Je moet draagvlak met elkaar creëren om de wondzorg op deze manier te doen en daar is Ben heel goed in. Als het iemand anders was geweest was het misschien wel anders gelopen. Soms moet je hierin ook wat doordrukken, om te laten zien hoe fijn het is om hiermee te werken. Daarbij hielp het ook dat de cliënten zo enthousiast waren. We konden ze vertellen dat we nu een wondverpleegkundige hebben en daar zijn ze blij mee. Ze vinden het professioneel dat er een expert aanwezig is, ook al is dat dan op afstand. En dat maakt de medewerker trots. Het bevestigd dat we het goed doen op dit gebied.” Vertelt Katinka.

Positief voor de omgeving

Ook zorgverleners in de omgeving plukken hier de vruchten van volgens Katinka: “Met een collega organisatie werken wij samen door Ben daar ook in de regiefunctie neer te zetten. Zij vragen om hulp, gaan mee in hetzelfde proces en dan wordt dat opgepakt door hun eigen wijkverpleegkundigen. Wij delen onze kennis graag met anderen, daarom zien we elkaar ook niet als concurrenten. Natuurlijk worden er afspraken over gemaakt, maar we kijken vooral over de schutting naar de beste zorg voor de cliënt. Of dat nou voor mijn cliënt is of die van mijn concullega maakt helemaal niet uit.”

En dat deze manier van werken positief wordt ervaren en goed werkt spreidt zich als een lopend vuurtje. Vanuit de samenwerkingspartners en andere zorginstellingen is er dan ook geen weerstand, maar juist verbazing en nieuwsgierigheid vertelt Katinka: “We krijgen juist vaak vragen over hoe wij dat doen en vooral of ze dat zelf ook kunnen. De huisarts is bijvoorbeeld heel blij dat er een wondexpert mee kijkt. Het maakt mensen uiteindelijk niet zoveel uit hoe je het doet, als het maar goed gebeurt.”

En dus concludeert Katinka: “Ik zou elke organisatie een vorm van beeldzorg aanbevelen! Het verlaagt de werkdruk, levert tijd op, het is efficiënt en het is prettiger werken, omdat je sneller kunt schakelen. Iemand kan sneller meekijken, dus de kwaliteit van zorg gaat er enorm op vooruit. En dat is waar je voor staat: je wilt kwaliteit leveren en de beste zorgverlener zijn. Dat maak je mede hierdoor mogelijk. We hebben zelf natuurlijk kennis en vaardigheden, maar de techniek moet ons ondersteunen om ons zo goed mogelijk ons werk te kunnen laten doen. En als ik het kan om dit in te zetten binnen mijn organisatie, kan iedereen het!”