Als kleinere organisatie moet je soms creatief zijn om de juiste zorg te kunnen leveren. Daarom is thuiszorgorganisatie Zorgbegrip gestart met de Beeld Zorg App van Boomerweb met behulp van de SET subsidie. Katinka de Boer, directeur van Zorgbegrip, vertelt hier meer over. Het is een project dat begon vanuit de noodzaak om goede wondzorg te kunnen leveren, maar waar ze nog veel meer mogelijkheden voor de toekomst ziet!

Efficiënter werken

Toen Katinka de SET subsidie voorbij zag komen zag ze haar kans. Ze heeft de subsidie ingezet om de wijkverpleegkundigen te kunnen voorzien van een iPad met internet verbinding en voor de aanschaf van de Beeld Zorg App om ook zorg op afstand te kunnen leveren. Hiermee kon er een wondverpleegkundige op afstand worden aangenomen, zodat zij ook de gespecialiseerde wondzorg die nodig is kunnen leveren. Door te beeldbellen met de cliënt, wijkverpleegkundige en wondverpleegkundige kan het wondbeleid op afstand worden bepaald, de wondzorg volgens het wondplan worden uitgevoerd en kan er op afstand worden meegekeken bij vragen. Bijkomend voordeel is dat de wijkverpleegkundige ook altijd het Elektronisch Patiënten Dossier bij de hand heeft, waardoor ze op locatie beter worden gefaciliteerd. Ze kunnen direct online informatie ophalen en registreren.

Maar dat is pas het begin. Door ook devices bij de cliënten te gaan faciliteren wil Katinka de Beeld Zorg App breder in gaan zetten: “De Beeld Zorg App is een prachtig ondersteunend middel om thuiszorg op afstand te kunnen leveren. Wat hard nodig is, want uiteindelijk wordt de zorg steeds meer rondom de cliënt in huis georganiseerd. De Zaanstreek waar wij zorg leveren is weids verspreid met veel water, hierdoor maken de medewerkers lange reisafstanden. Dit is inefficiënt en niet praktisch. Elke verloren minuut in de auto onderweg bent kan je niet aan de cliënt besteden. Het inzetten van digitale zorgmomenten zorgt er voor dat er beter gebruik gemaakt kan worden van de beschikbare tijd.”

Met een bredere inzet van zorg op afstand ziet Katinka nog een extra voordeel: “Door de inzet van beeldzorg kun je contactmomenten meer verspreiden. Wanneer je minder fysiek bij cliënten langs hoeft te gaan, levert dat tijd op die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld meerdere beeldzorgmomenten in te zetten. Daarmee zorg je voor meer contactmomenten bij bijvoorbeeld eenzame ouderen op een manier die zeker niet onderdoet voor een fysiek moment. Je hebt toch het gevoel dat je elkaar even gezien hebt. Je legt weer op een andere manier contact dan met alleen bellen, met de non-verbale communicatie die bij beeldbellen zichtbaar is krijg je veel meer mee.”

Een goed voorbeeld waarbij juist die non-verbale communicatie ook een grote toegevoegde waarde heeft is bij cliënten die zelf hun medicatie innemen, maar waarbij wel een oogje in het zeil wordt houden. “We hebben nu cliënten die zelf hun medicatie innemen, maar waarbij we altijd even bellen om te checken of ze het ook daadwerkelijk hebben ingenomen. Dat moment gebruiken we om ook even te vragen hoe het verder is. Hierbij is het fijner als je iemand ook nog even kunt zien. Een cliënt kan wel zeggen dat het goed gaat, maar als zorgverlener heb je genoeg ervaring om aan iemand te kunnen zien hoe het daadwerkelijk gaat. Dan kan je er altijd nog heen als dat nodig is.“ Aldus Katinka.

De ervaring van de medewerkers

Innoveren in de zorg gaat zeker niet vanzelf en niet iedereen staat te juichen bij dit idee. Zelf voelde Katinka de grote noodzaak om hier mee aan de slag te gaan, maar in haar team leefde dit nog niet zo: “Op een moment dacht ik, dit moeten we gaan doorzetten. Gewoon aan de slag gaan met Boomerweb en dan moeten de medewerkers zelf maar ondervinden hoe het werkt. Er waren zeker ook een aantal sceptisch. Ze hikken aan tegen een nieuwe werkwijze, want we hebben het toch altijd zo gedaan? En vragen zich af hoe dat dan gaat en wat dat allemaal kost. Degene die sceptisch waren hebben we vanaf het begin mee laten doen. Met het idee van als je die mee hebt, gaat de rest ook wel mee.”

En het resultaat mag er wezen: “Medewerkers vinden het fantastisch. Het is heel efficiënt en gebruiksvriendelijk. We kunnen nooit meer terug. Dat klinkt misschien heel gek, maar het is onbespreekbaar om terug te gaan naar het oude werken.” Aldus Katinka.

De zorg van de toekomst

Momenteel loopt er een subsidie aanvraag zodat cliënten ook toegang krijgen tot devices. Zo kan Zorgbegrip meer beeldzorg inzetten en voldoen aan de veranderende zorgvraag van de toekomst. Want dat de zorg moet en gaat veranderen is volgens Katinka wel duidelijk: “Het is natuurlijk eigenlijk gek dat wanneer we iets van zorg nodig hebben, we altijd ergens naartoe moeten. Want waarom zou een patiënt voor een controle altijd naar het ziekenhuis moeten? Je staat vaak met 10 minuten weer buiten, maar dit heeft wel een enorme impact op bijvoorbeeld onze cliënten zonder familie of die niet goed Nederlands spreken. Er moet van alles geregeld worden en dat levert veel spanning op. Dat moet en kan anders. Dat hebben we wel gezien door de coronacrisis. De kunst is nu om dat door te pakken en het te normaliseren in de gezondheidszorg. Hier kan je goed op inspelen door een beeldzorgmoment in te plannen waar het kan. Je kan daarna altijd nog een fysieke afspraak maken. Voor de client levert dat enorm veel waarde op, die kan de zorg thuis ontvangen en mist een hoop spanningen. De thuiszorg heeft er ook baat bij, bijvoorbeeld wat betreft de planning. En wanneer gewenst vanuit de cliënt kun je zelfs aanhaken en even vragen hoe de arts iets bedoeld heeft. Zo kun je uiteindelijk betere zorg leveren.”

En dus concludeert Katinka: “Ik zou elke organisatie een vorm van beeldzorg aanbevelen! Het verlaagt de werkdruk en levert tijd op. Het is efficiënt en prettiger werken, omdat je sneller kunt schakelen. Iemand kan sneller meekijken, dus de kwaliteit van zorg gaat er enorm op vooruit. En dat is waar je voor staat: je wilt kwaliteit leveren en de beste zorgverlener zijn. Dat maak je mede hierdoor mogelijk. We hebben zelf natuurlijk kennis en vaardigheden, maar de techniek moet ons ondersteunen om ons zo goed mogelijk ons werk te kunnen laten doen. En als ik het kan om dit in te zetten binnen mijn organisatie, kan iedereen het!”